کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران
کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران

عشق ورزیدم و عقلم به ملامت برخاست



عشق ورزیدم و عقلم به ملامت برخاست....




نویسنده : امین میرموسوی




با آنکه همه افراد تا حدی درباره عشق رمانتیک اطلاعاتی دارند و عده ای خود این موضوع را تجربه کرد اند که عشق رمانتیک پایه و اساسی شکننده  برای پی ریزی ارتباط بین دو نفر است، اما هنوز هم اغلب مردم می خواهند عشق رویایی را باور داشته باشند شاید به این دلیل که نمی توانند جایگزینی بهتر و نزدیکتر برای آن بیابند.

تنها نکته همیشگی در مورد عشق تداومی است که ما در جستجوی آن هستیم. چرا امروزه انسان ها بسیار نگران عشق هستند؟  و تلاشی وسواس گونه برای حفظ آن نشان می دهند؟

عشق در ابتدا یک برانگیختگی هیجانی فیزیولوژیک است اما اجزا شناختی و رفتاری در آن وجود دارد. توجه شناختی شامل افکار ناخوانده، اشتغال ذهنی دائم به فرد مورد علاقه، ایده آل ساختن او یا ایده آل ساختن ارتباط با او  و آرزوی آشنایی با او می شود. پس افراد در گیر و دار یک رابطه عاطفی، مرتب در حال تصویر سازی و تقویت این تصویرهستند. حقیقتا به گفته اروین یالوم نویسنده معنادرمانگر اعتقاد دارم :" وسواس عشق باعث می شود که از واقعیت زندگی دور شویم". و چه بسا مدت ها بعد نگاهی ملامت گونه به خود و رفتارهای خود داشته باشیم.

به همین دلایل فوق عشق تجربه ای است که از منطق و استدلال پیروی نمی کند و در نتیجه باید دلیل و برهان را پس بزند.

عشق ، یک پدیده عصب شناختی پیچیده است که بر اعتماد،  باور، لذت  و فعالیت های پاداش دهنده مغز (یعنی ساختارهای لیمبیک) استوار است. اما برای این که با مراحل این حالت روان شناختی بیشتر آشنا بشویم توجه مخاطبان عزیز را به اجزا عشق جلب می کنم:

شوریدگی، صمیمیت، تصمیم- تعهد.

1-شوریدگی: عبارت است از احساس جذابیت فیزیکی همراه با کنش فیزیولوژی، جذابیت جنسی و اشتغال ذهنی مثبت نسبت به معشوق. پس سراسر ایجاد هیجان و انگیزه در فرد می کند.

2- صمیمیت: احساس محبت و اظهار آن ، علاقه، مراقبت، مسئولیت، همدلی  و غمخواری  نسبت به فردی که او را دوست دارد. در واقع صمیمیت  نوعی جنبه هیجانی و عاطفی دارد و نوعی احساس گرمی ، محبت، نزدیکی، در قید و بند طرف مقابل بودن در فرد ایجاد می کند.

3-تصمیم – تعهد: شامل تصمیم های خود آگاهانه و غیر خودآگاهانه ای می شود که فرد برای دوست داشتن دیگری می گیرد و خود را متعهد به حفظ آن می کند.

اما رسیدن به مرحله سوم نیاز به گذشت زمان دارد و می بایست زمان کافی در مرحله دوم سپری شده باشد تجربه صمیمیت، توام با علاقه و مسئولیت در بستر زمان می بایست در دو طرف رابطه محک زده شود.

توجه کنید که فردی که مرحله سوم است انتخاب می کند که این ارتباط مهم تر از ارتباط با هر فرد دیگری است کسی که در این مرحله قرار دارد تصمیمش می تواند به یک تصمیم دراز مدت برای تعهد و حفظ و نگهداری عشق تبدیل شود.


پذیرش کلینیک:02177249607


نشانی کلینیک: میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم- ساختمان پزشکان نگین طبقه 5 واحد20