کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران
کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران

چرا گفتگوی همسران به مشاجره تبدیل می شود؟

 

امین میرموسوی(مشاور و مؤسس کلینیک)


سخن بشنو و گوش دار اندکی


من وقتی ناراحت هستم و از درون بهم ریختم به این معنی است که پیامی دارم اما گیرنده ای در کار نیست! شنونده ای نیست که گوش به دلم بسپارد.

-بنابراین تصمیم اشتباهی می گیرم و فکر می کنم ناراحتی ام را در خودم نگه دارم و برای مدتی ابراز نکنم، تا خودش(همسرم) متوجه شود، همین کار را می کنم اما به یکباره منفجر می شوم.

-یا تصمیم می گیرم در خودم نگه دارم تا زمانی که او به نزد من برسد؛ ظاهرم را در طی این مدت حفظ می کنم. اما چه سود؟ چون دلم آشوب است و بی قرار و با اولین تماس تلفنی از جا می پرم!

چنین تجربه هایی را بارها شنیده ایم، هیچ کدامشان صحیح نیست و صبر تلقی نمی شود،

 صبوری، خویشتن داری یا خودکنترلی همراه با آشوب درونی نیست یا لااقل قابل مهار است. در غیر این صورت بیشتر به خودمان و سپس به دیگری و در نهایت به رابطه آسیب می زنیم و این روش که به غلط در ذهنمان ساخته شده راهکار و صبوری نیست.

بی اعتمادی و عدم شناخت کافی در ارتباط با همسر و سپس عواملی که به شخص بر می گردد مثل ثبات هیجانی پایین یا خودکنترلیِ ضعیف، سه عاملی است که موجب چنین بهم ریختگی هایی می شود.

بی اعتمادی همسران

بی اعتمادی، در ادامه مسیر زندگی و پس از گذشت مدتی از زندگی مشترک یقینا به دلیل مشکلاتی است که طولانی شده مثل پاسخ هایی که دریافت نشده، بی توجهی هایی که وجود داشته و موجب پریشانی می شود؛ در نتیجه یک" از هم گسیختگی" در درون فرد اتفاق می افتد که با احساس هایی مثل اعتماد به نفس نداشتن، اطمینان نداشتن، شاد نبودن، گریه های هر از گاهی همراه می شود؛ تجربه ی احساس هایی متفاوت، متلاطم و ناپایدار.

آستانه تحمل که پایین بیاید، خطرناک است، هر واکنشی ممکن است سر بزند

در چنین حالتی، آن یکپارچگی که فرد در زندگی پیش از ازدواج خودش تجربه کرده، احساس نمی شود برای همین یکی از دردِ دل خانم ها این است که قبل از ازدواج شاد بودم.

و کسی که چنین احوالی دارد، این پیام را به همسرش می دهد که: علت این آشفتگی، توهم نیست بلکه بی اعتمادی است ثباتی که در احساس و رفتارت نداشتی و زمان می برد تا در صورت مشاهده ی مدتی ثباتِ پاسخ، به حال خوب دست پیدا کنم.

و البته، اساس حال خوب همین است؛

شناخت ناکافی همسران از یکدیگر

و اما زوج های جوان با یکی از آن راه های اشتباهی که طی می کنند هنوز این پیام را بهم می دهند که من تو را به اندازه کافی نمی شناسم به همین علت نمی توانم ناراحتی ام را نگه دارم و یا از درون بهم می ریزم یقین ندارم تو در وقت مناسب برایم وقت بگذاری.

این پیام، احساس مسئولیتی را بیان می کند که برای بدست آوردن قلقِ یکدیگر و دادنِ آرامش بهم تا کسب تجربه، رفتار هوشمندانه، تدبیر و احتیاط در حرف زدن را پیش بگیریم. همه اینها نیاز به مهارت هایی دارد که آموختنی است و در ازدواج های زودهنگام معمولاً افراد فاقد این ویژگی ها هستند.


پذیرش کلینیک: 02177249607

نشانی ما: میدان رسالت - خیابان هنگام - خیابان فرجام - بعد از میدان صدم- ساختمان پزشکان نگین- طبقه 5 واحد 20

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد