کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران
کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران

ازدواج و مدیریت مسائل مالی


امین میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)


ازدواج و مدیریت مسائل مالی


یکی از دلایل تنش و مشاجره زوجهای جوان، مشکلات مالی است، مشکلاتی که هم خود، بر خود تحمیل می کنند، هم خانواده ها توقع دارند و هم از چشم و هم چشمی ضربه می خورند.

مشکلاتی که زوجها خودشان بر خودشان تحمیل می کنند، از نگاه غیرواقع بینانه آنها به ازدواج نشأت می گیرد، بعضاً بسیاری از زوج ها یا یکی از طرفین در همین شرایط دشوار اقتصادی می خواهند همچون گذشته، مراسم پر هزینه ای بگیرند. تشریفات ازدواج از قبیل خرید طلا، جشن ازدواج، جشن های مختلفِ تحت تاثیر آداب و رسوم، هزینه های بالای جهیزیه و هزینه های غیر ضروری دیگر ، بعضاً معادل ٥٠ درصد قیمت خرید خانه در می آید و جالب است که در مواردی این هزینه ها با وام هم انجام می شود.  


که در یکسال اول ازدواج ، باید با بهره ٢٧ درصد باز پرداخت شود و یا با صندوق های خانگی تامین می شود که بازپرداخت آن کم نیست. هزینه هایی که اکنون زوجین در مراسم ازدواج انجام می دهند در زمانی متناسب با نفت ١٢٠ دلار بوده و نه نفت با قیمت فعلی، آنهم با وجود تحریم ها.

اکنون به این نتیجه می رسیم که مراسم ازدواج در ایران و هزینه هائی که به طرفین تحمیل می شود با واقعیت های جدید اقتصاد ایران منطبق نیست.

حال زوجهای جوان قصد سکونت در منزلی را دارند اگر منزل اجاره ای باشد، مشکلات دو چندان می شود؛

حال فرض کنید اجاره خانه در کنار قسط بانک، از حقوق زوج جوان کسر شود، حتی اگر هر دو شاغل باشند. عملاً پس انداز غیر ممکن یا بسیار دشوار می شود. مگر خانه رهن کامل باشد.

در غیر این صورت نتیجه این می شود که تنش و جدال برای تامین هزینه های ماه و رساندن خود تا سر ماه موجب استرسی می شود که خواه ناخواه، میزان توجه و صمیمیت را تحت تاثیر قرار می دهد، و این یعنی احساس ناامنی؛ احساس ناامنی در مورد رفع نیازهای اولیه و مهم، پس از مدتی فرسودگی روانی به دنبال دارد.

پس، وضعیت برای زوجها وقتی بغرنج تر می شود که برای شروع زندگی وام داشته باشند و البته وامی که بازدهی نداشته باشد یا به عبارتی دریافت وام توجیه اقتصادی نداشته است، نوعاً وام های دریافتی زوج های جوان در بدو ازدواج در موارد مصرفی هزینه می شود این وام ها فاقد بازده است! مثلا برای جبران هزینه های مراسم پر خرج عروسی!

در دوره ای، متناسب با شرایط اقتصادی که خوب بود و نفت گران، هزینه های ازدواج در ایران تغییر کرد و افزایش یافت. اکنون با سقوط قیمت نفت،  باید بسیاری از این هزینه ها حذف شود اما حذف نشده است.

تنها راه خانه دار شدن زوج های جوان حذف بخش قابل توجهی از هزینه های ازدواج و تخصیص آن به خرید یک واحد مسکونی 60 متری با وام بانک مسکن است و یا رهن کامل؛ بنابراین به جای آنکه وام ها صرف هزینه های اجرای مراسم عروسی شود، اگر صرف خرید مسکن شود، کاری مفید صورت گرفته است که آینده بهتر و آرامش بیشتری را برای زوجها رقم می زند.


پذیرش کلینیک: 02177249607


نشانی ما: میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم-ساختمان پزشکان نگین-طبقه 5 واحد 20

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد