کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران
کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران

آزمونهای روانسنجی سازمان ها را چه کسی تفسیر می کند!؟


امین میرموسوی

مشاور ارشد خانواده

پروانه نظام روانشناسی:2208

آزمونهای روانسنجی سازمان ها را چه کسی تفسیر می کند!؟

متاسفانه در این چند مدت اخیر که برای انجام پروژه های ارزیابی روانشناختی کارکنان(برای استخدام)به سازمان ها و شرکتهایی مراجعه کردم متوجه شدم بعضاً بدون داشتن روانشناس حرفه ای  ، اقدام به برگزاری آزمونهایی مثل مایرز بریگز کردند و بر اساس نتیجه آزمون خود، تصمیم به استخدام گرفته اند.

آزمون فوق از جمله مواردی است که تفسیر آن متاسفانه به راحتی در دسترس است و هر فردی با هر مدرک و سوادی می تواند تهیه کند و حتی کد نتیجه را اگر در اینترنت سرچ کند به راحتی به تفسیر کد نتیجه دسترسی خواهد  داشت.

یکی از شرکتهایی(نام نمی برم) که قبلا برای استخدام و ارزیابی پرسنل آزمونهای روانشناسی را اجرا می کردم در نهایت فهمیدم هدف نهایی آنها این بود که نحوه تفسیر را خود یاد بگیرند.

مراجع کننده ای داشتم که مدیر یک شرکت کوچکی بود و با لیسانس کشاورزی با افتخار اعلام  می کرد که چندین نرم افزار روانسنجی را تهیه کرده و خود روی پرسنلش اجرا می کند! تفسیر هم با خودش؛ ماشاءالله

بسیار ناراحت شدم از بابت چند موضوع:

اول اینکه همانطور که عده ای در جامعه هستند که خود را علامه دهر و مشاور می دانند  و همه را مشورت می دهند و خود را بی نیاز به مشاور(که بیماران اصلی همین ها هستند) به خود اجازه می دهند بر اساس این آزمونها درمورد افراد نتیجه گیری کنند.

دوم اینکه همین موضوع سبب می شود کارکنان نگران باشند که آزمونهایشان توسط چه کسی بررسی می شود؟ آیا متخصص پای آزمون است یا نه؟

  

سوم اینکه افراد نگران این می شوند که مبادا آزمونهای استخدامی شان توسط افراد غیر کارشناس بررسی شده و در نهایت مورد قضاوت قرار بگیرند و در موردشان تصمیم گرفته شود. در نتیجه حق و حقوق آنها نادیده گرفته شود.

چهارم اینکه استفاده افراد غیر متخصص باعث رواج سوءاستفاده از اطلاعات آزمون خواهد شد و اگر فرد اعتراضی کند ممکن است از سازمان اخراج شود و حتی پیگیری هم به جایی نمی رسد در حالی که اگر توسط روانشناس دارای مجوز انجام شود این سوءاستفاده وجود نخواهد داشت چون به راحتی قابل پیگیری خواهد بود.

نکته پنجم وقتی یک روانشناس دارای مجوز در یک سازمان فعالیت کند قاعدتاً انتظار می رود اصول رازداری و مسئولیت در حفظ اطلاعات مراجعان را رعایت کند. اما اگر توسط افراد غیر روانشناس آزمون گرفته شود خدا می داند که از اطلاعات افراد به چه نحو نگهداری خواهد شد.

نکته آخر اینکه چنین موضوعی، به این معنی است که هنوز هم سازمانها و شرکتها نمی خواهد هزینه کنند و از افراد متخصص بهره ببرند و و این یعنی نه تنها هنوز در جا افتادن این فرهنگ عقب هستیم که اساسا دنبال راه میانبر و تقلب می گردیم.

پرسنل می توانند قبل از اجرای آزمون این موضوع را جویا شوند که آیا ما توسط یک روانشناس صاحب صلاحیت و دارای مجوز مورد آزمون قرار می گیریم یا نه؟ و حتی اگر با چنین فردی مواجه می شوند در اصل می توانند در مورد هویت او و مجوزش سوال کنند(اگر چه همه می دانیم چون افراد مایل هستند استخدام شوند احتمالا از خیر پرس و جو می گذرند.)

تنها نکته مثبتی که وجود دارد این است که همیشه با یک آزمون نمی توان نتیجه گرفت زیرا برخی افراد دارای مشکلات شخصیتی هستند که باید از آزمونهای تشخیصی استفاده شود که تفسیر این آزمونها کار متخصص است و با سرچ در اینترنت و مطالعه مدیران سازمانها به جایی نمی رسند.

امید است سازمان نظام روانشناسی در این زمینه محدودیتهایی وضع کند و سازمانها را مکلف کند حتما از روانشناس دارای پروانه برای استخدام کارکنان بهره ببرند

 و موسسات فروش آزمون هم همینطور ، از فروش آزمون یا در اختیار گذاشتن تفسیر کامل آزمونها به افرادی غیر روانشناس خودداری کنند.



پذیرش کلینیک: 77249607     09036019760(پیام گیر واتس اپ و پیامک)

نشانی: انتهای آیت شمالی- خیابان فرجام-بعد از میدان صد-ساختمان پزشکان نگین-طبقه5-واحد20

مشاوره تلفنی، آنلاین، حضوری



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد