کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران
کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران

چرا مراجعان خوب نمی شوند؟

امین میرموسوی

مشاور و روانشناس

پروانه نظام روانشناسی:2208

چرا مراجعان خوب نمی شوند؟

و چرا برخی معتقدند روانشناس خوب تحلیل می کند اما راهکار نمی دهد؟ یا برخی می گویند من مدتها پیش روانشناس می روم اما اطرافیان می گویند تو که دو ساله میری چرا خوب نمی شوی؟

به چند دلیل:

1-مراجع عمری را با مشکلاتش زندگی کرده، به این راحتی تغییر نمی کند.

2-مراجع مدتهاست نزد درمانگر می رود، تغییر نمی کند اما درمانگر هم حد و مرزی نمی گذارد و همچنان ادامه می دهد

3-مراجع اگر خوب شود برایش پیامد منفی هم دارد، مثلا اگه وابستگی او کم شود  و به استقلال شخصیتی برسد دیگر توجه قبل را از اطرافیان دریافت نمی کند  در حالی که عمری از این وابستگی امتیاز گرفته؛ 

پس حتما می پرسید چرا پیش روانشناس می رودو ادامه می دهد!؟

این هم به چند دلیل:

1-3-اولا درمانگر کسی است که با او همدلی و حمایت می کند پس چرا ادامه ندهد؟

2-3-اگر به نتیجه نرسد به اطرافیان مهم زندگیش می گوید ببین روانشناس و تراپیست هم نتوانست کاری انجام دهد!  مثلا در مورد افراد وابسته، مهر تاییدی می شود که همچنان خانواده اش از او مراقبت کنند.

3-3-برخی درمانگران اصول حرفه ای کار را رعایت می کنند و زمانی که ببینند مراجع می آید اما تمرینی انجام نمی دهد و تغییری نمی کند درمان را موقتا متوقف می کنند؛ مراجعان می روند و می گویند درمانگر هم نتوانست من را تحمل کند هیچکس مثل خانواده نمی تواند هوای آدم را داشته باشد. (مهر تاییدی به غیر قابل تحمل بودن خود می زنند )و بیشتر در تله ناتوانی باقی می مانند تا حمایت تمام و کمال خانواده را دریافت کنند.(خانواده باید مراجعه کند)

 

 


4-مراجع خوب می شود اما عضو خانواده چوب لای چرخ درمان می گذارد. مثلا خانمی مشکل احساس بی کفایتی و وابستگی اش کم شده و در برخی رفتارها نشان داده مثلا مسائل مالی ؛ همین که می خواهد کارت بانکی اش دست خودش باشد که قبلا دست همسرش بوده، همسرش مخالفت می کند و می گوید اینم روانشناس یادت داده! داره زندگی ما رو  بهم می ریزه و قشرقی به پا می شود که آن سرش ناپیدا و معمولا فرد تحت درمان از خیر ادامه درمان می گذرد.

5-دلیل دیگه اینکه مراجع تا الان به سبک خودش با مشکلات مقابله کرده الان نسبت به تغییر می ترسد و جا می زند. مثلا فردی از سخنرانی و صحبت در جمع می ترسیده، آنقدر از این محیطها دوری کرده که می بیند در نهایت آسیب دیده، به درمانگر مراجعه می کند اما متوجه می شود که تنها راه، مواجهه با این محیطها است که با روش و تکنیکهای درمانگر به تدریج روبرو شود، در نتیجه دوباره جا می زند. حالا یا به خود و دیگران می گوید من مراجعه کردم و خودم نخواستم تغییر کنم یا درمان هم بی فایده بود!(دروغ)

6-مراجع به دلیل مسائل مالی از ادامه درمان خودداری می کند.

7-مراجع به دلیل مسائل مالی یا هر دلیل دیگری ، دارو درمانی را انتخاب می کند. و مدتها داور مصرف می کند و طبیعتاً مشکل کامل حل نمی شود یا مهارتی در کنار دارو نمی آموزد.

8-ویژگی شخصیتی مراجع مانع اثربخشی درمان می شود؛ کمال گرایی ها و معیارهای سخت گیرانه، انتقادگری و بسیاری دیگر موجب می شود شخص به هر درمانی قانع نشود  و تکنیکهای درمانی را ناچیز و کم اهمیت جلوه دهد.

9-درمانگر در ابتدای درمان اطلاعات بیشتری از مراجع کننده نیاز دارد. اما مراجع همین که می بیند یکی دو جلسه فقط به سوالهای درمانگر جواب داده و راهکاری نگرفته یا فقط او بوده که حرف زده و درمانگر شنیدن و یادداشت کرده می رود و می گوید روانشناسی فایده ای ندارد.

10-برخی مراجع کننده ها دروغ می گویند(به انگیزه های مختلف) و این هم برایشان فایده هایی دارد همانطور که گفتم یکی از فایده هایش این است  که بگویند درمانگر هم نتوانست مشکل من را حل کند.

11-برخی مراجعان به راهکارها و توصیه ها توجه نمی کنند و اصلا در عالم دیگری سیر می کنند(مثلا در حال حاضر نباید وارد رابطه عاطفی شوند اما کار خودشان را می کنند)

12-مراجع نیاز به دارو درمانی دارد اما به روانپزشک مراجعه نمی کند.

13-اختلالات شخصیتی و شدت بیماری می تواند مانع اثربخشی درمان شود  یا فرد مبتلا، درمان را دنبال نکند.

14-تلاش می کند دیگران را مقصر جلوه دهد و مشکل خود و مسئولیتی برای خودش نپذیرد.

15-مراجع جلسات را منظم شرکت نمی کند.

16-اعضای خانواده از فرد نیازمند درمان حمایت لازم را نشان ندهد.


پذیرش کلینیک: 77249607       09036019760(پیام گیر واتس اپ و پیامک)

نشانی: انتهای آیت شمالی- خیابان فرجام-بعد از میدان صد-ساختمان پزشکان نگین-طبقه5-واحد20

مشاوره حضوری و تلفنی


شما در این دوره با تعریف طرحواره  و انواع آن آشنا می شوید؛ طرحواره هایی مثل شکست، رهاشدگی، نقص/شرم، بی اعتمادی/ بدرفتاری و بسیاری دیگر؛ در این کلاسها با نشانه های طرحواره ها آشنا شده و متوجه می شوید که چطور روی زندگی و روابط شما تاثیر می گذارد و به راهکارهای کاهش طرحواره ها هم خواهیم پرداخت.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد