کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران
کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران

مشـکـلات ازدواج در سـن کـم!(2)

امین میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)


مشـکـلات ازدواج در سـن کـم!(2)


همان طور که در بحث قبلی گفتیک چالش های رفتاری، ضعف مهارت های مدیریتیِ خانواده، ناپختگی شخصیت از جمله مشکلات ازدواج در سن کم تلقی می شود.

این روزها حتی با وجود مشکلات معیشتی و فرهنگی، هنوز افراد و خانواده هایی هستند که ازدواج در سن پایین بین آنها رواج دارد.

 

منظور از ازدواج در سن کم و در این بحث ازدواج زیر حدود 22 -23 سال است.

 

در این بحث به مهم ترین مشکلات ازدواج در سن کم می پردازیم:

 

-وقتی سن افراد برای ازدواج پایین است، به دلیل عدم آمادگی و مهارت، نقش منفعل تری برای رفتار در مقابل همسر، در مقابل خانواده خود و خانواده همسر از خود نشان می دهند.

وقتی سن برای ازدواج پایین است، مـنط,ـق ضعیف تر و هیجان و خوش بینیِ بیش از اندازه بالاتری(ساده لوحی) نسبت به چالش ها وجود دارد.

-در سن کم، افراد بیشتر در معرض خطای ذهنیِ " اثر همنشینی" قرار می گیرند. یعنی در هنگام تصمیم گیری متوجه نیستند که آیا افکار کسی توانسته بر استدلالها و تصمیم هایش اثر بگذارد یا خیر.

-وقتی سن برای ازدواج پایین است، هنگام بحث و مشاجره ، غــرور بـیــجــا جای خود را با درک متقابل عوض می کند. شاید خواننده ی این متن با خود بگوید، شوهر من که سن بالایی دارد یا ما که دیر ازدواج کردیم، این مشکل را داریم، چه ربطی به سن دارد؟

 

بله، متاسفانه  این تکبر بیجا به عنوان یک ویژگی مردانه می تواند در هر زمان و هر رابطه ای و در هر سنی مشکل ایجاد کند، اما اگر از نگاه عامیانه به این موضوع بنگریم، فرضی وجود دارد که می گوید هر چه سن افزایش یابد به دلیل افزایش سطح پختگی، غرور کاهش می یابد، اینجا منظورمان از غرور، یک انـعـطاف نـاپـذیـری خُـلقـی است که موجب عدم همکاری و پذیرش راه حل های مختلف می گردد.

 

تعریف غرور در وب سایت ویکی پدیا


غرور به حالت و احساسی گفته می‌شود که در آن شخص برای خود ارزشِ بسیار زیادی قائل است و در برابرِ تواضع بکار می‌رود. درموارد حاد غرور، شخص از همه کس و همه چیز خود را بالاتر می‌داند. همچنین شخص می‌تواند نسبت به کسی یا گروهی یا ملتی یا چیزی خاص، غرور کند. غرور در مسیحیت به‌عنوانِ یکی از گناهان هفتگانه شمرده می‌شود. خودبزرگ‌بینی و دیگرکوچک‌جلوه‌دهی نیز جزوِ غرور یا بر اثرِ آن است.


تلفن پذیرش کلینیک: 02177249607  --  02177450159  --  02177205873

نشـــانی کلینیک: میـدان رسـالـت- خیابان هنـگام- خیـابــان فــرجـام- بعد از میدان صدم- ساخـتـمـان پزشـکان نگین- طبقه 5 واحد 20

مشکلات ازدواج در سن کم!


امین میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)


مشکلات ازدواج در سن کم!


چالش های رفتاری، ضعف مهارت های مدیریتیِ خانواده، ناپختگی شخصیت از جمله مشکلات ازدواج در سن کم تلقی می شود. این روزها حتی با وجود مشکلات معیشتی و فرهنگی، هنوز افراد و خانواده هایی هستند که ازدواج در سن پایین بین آنها رواج دارد.


منظور از ازدواج در سن کم و در این بحث ازدواج زیر حدود 22 -23 سال است.


در این بحث به مهم ترین مشکلات ازدواج در سن پایین می پردازیم:


-هیجانی تصمیم گرفتن و به اصطلاح کورکورانه انتخاب کردن

-عدم تسلط و یادداشتن مطالب آموزشی ازدواج و مهارت های ارتباطی

-عدم شناخت جنس مخالف:

برخی از این عنوان چنین برداشت می کنند که همین که دوست دختری و پسری را تجربه کرده باشند، کافی است لذا به خود افتخار می کنند که در این موضوع مشکلی ندارند.

حال اینکه از اساس این تصور اشتباه است و به خصوص در سن پایین که کوچکترین تاثیری بر موفقیت زندگی زناشویی ندارد.


شاخص های تاثیر گذار در ازدواج

برخی شاخص های شخصیتیِ تاثیر گذار بر تداوم زندگی زناشویی، در سن بالاتری به مرتبه ی رشدِ خود می رسد از جمله ثبــات هیـجـانی  که درسن پایین،  رشد و بلوغ لازم را ندارد و موجب مشکلات رفتاری می شود مثل ناامیدی زودهنگام، پشتکار نداشتن، احساس مسئولیت پذیری کم.


-با  وجودی که گاها خانواده ها خود اقدام به ازدواج برای فرزندانِ کم سنِ خود می کنند اما در نهایت به دلیل اینکه فرزندانشان را نابالغ فرض می کنند، به آنها اجازه تصمیم گیری مستقل  در نحوه رفتار با همسر و خانواده ی او نمی دهند و این موضوع سرآغاز اختلاف و مشاجره همسران می شود. وقتی چنین بینشی وجود دارد، به هیچ وجه عاقلانه نیست که برای ازدواج فرزندان اقدام شود!


شاخص های ریسک پذیری عموما در زیر سن 30 سال، به شدت بالاست از جمله ریسک مالی؛ 

غالب افراد از  دهه ی بیست تا اوایل سی سالگی به عنوان دوره ای یاد می کنند که حوادث پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته اند که خود را به دلیل نداشتن تجربه کافی مسبب آن دانسته اند.

  این، درست به معنی این است که یا ازدواج باید به تاخیر بیفتد و یا مهم ترین تصمیم گیری های زندگی که در این دهه شامل ازدواج و مسائل اقتصادی است زیر نظر مشاور گرفته شود.


ادامه مباحث مربوط به مشکلات ازدواج در سن کم، در پست بعدی، به زودی

...


پذیرش کلینیک: 02177249607  --  02177450159  --  02177205873

نشانی کلینیک: میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم - ساختمان پزشکان نگین-طبقه 5 واحد 20

متقاعد کردن! روشی منطقی یا بازی روانی!؟


امین میرموسوی( مشاور و موسس کلینیک)


متقاعد کردن! روشی منطقی یا بازی روانی!؟



حقایق موجب بحث و مجادله نمی شوند، مگر بد بیان شوند، بیان نامناسب هم می تواند باعث شود از گفتن حقیقت گریزان شویم، برای همین برخی به این نتیجه می رسند که چیزی نگویند، بهتر است.

در حالی که، حقیقت ها اساس باورهای شما را نشان می دهند، بنابراین اگر شما قصد متقاعد کردن دیگران را دارید، با بیان داستان های ساختگی خود ، گفتگو را آغاز نکنید، بلکه فقط مشاهدات خود را بیان کنید.

در واقع اغلب مشاجره ها برای این اتفاق می افتد که افراد تعبیر و تفسیرهای شخصی خود را بیان می کنند تا آنچه که دیده اند و موجب آزار و اذیت شان شده.

برخی به مراکز مشاوره مراجعه می کنند ظاهرا به این نیـّت که خودشان یا همسرشان متقاعد شود! اما وقتی می بینیم از شنیدن واقعیت برآشفته شدند، یا پس از جلسه مشاوره دیگر، حاضر به همکاری نشدند، می فهمیم که منظورشان از متقاعد شدن خود یا همسر، آشکار شدن یک حقیقت نبـود، بلکه قصد این بود که ثابت شود حرف چه کسی درست است و شخص مغلوب چه کسی است؟

این بازی برنده و بازنده شدن را هزار بار گفتیم که تنها می تواند از بیماری روانی یک نفر حکایت کند، امید است درمان یابد و یا شخص استفاده کننده دیکتاتوری است که نظیر ندارد و یا اعتماد به نفس لازم را ندارد یا اینکه در زندگی" نه" نشنیده و الان هم نمی خواهد بشنود بنابراین در جلسه مشاوره حضور می یابد با طرح این عنوان که:

آقای مشاور ما در این جلسه موضوعی را مطرح می کنیم شما قضاوت کنید حرف کدام یکی از ما درست است.

به نظر این جمله بالغانه است، اما در آن پیامی مستـتر است و آن اینکه به ما می گویند، حرف من را تایید کن یا همسرم را متقاعد کن که من درست می گویم، یکی از نشانه های این افراد این است که پیش از مشاوره، با تماس تلفنی یا مراجعه حضوری سعی می کنند زمینه فکری مشاور را به نفع خود آماده کنند.

به هر حال روی سخنم غیر از "بازیگران ناشی"، با کسانی است که با این افراد مشکل دار زندگی می کنند، گناه آنها چیست که در دام افرادی غیر منظقی افتاده اند؟

روی سخنم با این افراد است که به همسران مساله دار خود بفهمانند که:

من نمی خواهیم تو را مغلوب کنیم بلکه فقط می خواهم دیدگاه من توسط تو به خوبی درک شود، درک شدن به معنی قبول صد در صد حرف من نیست در درک و همدلی لزوما تایید صحبت ها وجود ندارد، حق به جانب یکی از طرفین تعریف نمی شود بلکه فقط و فقط درک دیگری مهم است.


 پذیرش کلینیک مشاوره: 02177249607  --  02177205873  --   -2177450159


نشانی کلینیک: میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم - ساختمان پزشکان نگین - طبقه 5 واحد 20