کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران
کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران

آفت زندگی زناشویی

امین میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)


یکنواختی، آفت زندگی زناشویی

رایج ترین بحث و آفت زندگی زناشویی این است که به تدریج ممکن است عادی شود.هر لذتی بالاخره عادی و خسته کننده می شود. در این حالت خطاهای کوچک، اشتباهاتی بزرگ می شوند. بی نظمیهایی که قبلا شیرین یا ناچیز و قابل گذشت بوده، الان کلافه کننده می شوند.

واقعا هیچ چاره ای نیست جز این که هر چند وقت یک بار به همدیگر موارد لذت بخشی ارائه دهید. تقویت دوجانبه، یعنی همین!

یعنی هر فرد کارهایی را که همسرش دوست دارد، بیشتر انجام دهد؛ کارهایی جزئی و در عین حال دوست داشتنی مثل شستن ظرفها، دادن گل، تعمیر وسایل، مسافرت، حتی حومه شهر یا تماشای دوباره فیلم...

این فن دست کم سه فایده دارد :

-باعث می شود همسران برای بهبود رابطه ی یکدیگر با هم همکاری کنند.

--سریع کارایی خود  را نشان می دهد، بلافاصله لذت از رابطه، تعهد و توجه را بالا می برد.

---آسان است و مجبور نیستید مهارت جدیدی را یاد بگیرید.


پذیرش کلینیک مشاوره شرق تهران: 02177249607 --  02177450159 --  02177205873

میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم- ساختمان پزشکان نگین- طبقه 5 واحد 20

عصبانیت چطور به رابطه ی مشترک لطمه می زند؟

امین میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)


عصبانیت چطور به رابطه ی مشترک لطمه می زند؟


همسران عصبانی احساس درماندگی می کنند و هر دو فکر می کنند که فقط در صورتی که طرف مقابل تغییر کند یا بهبود یابد، اوضاع بهتر خواهد شد.

غالباً زوجهای مراجعه کننده احساس می کنند کسی که اشتباه کرده طرف مقابل است در نتیجه با این طرز تفکر مشاوره می آیند که همسرشان تغییر کند به خصوص با بیان این جمله ها که:

1-خب، بگو چی کار کردی که من عصبانی شدم!

2-تو عمداً قصدت اینه که منو جلو بچه ها خراب کنی...!

در حالی که راهکار مقابله ای سالم، تمرکز بر خود است.

و سوال این است که ببینیم چطور افکار و نگرشهای ما موجب پرخاشگری ما می شود.

دو طرز تفکر در مراجعان غالبا به چشم می خورد:

اول اینکه طرف مقابل خود را با افکار سرزنشی مواجه می کنند مثل مثال شماره 2 یعنی به همسر خود برچسب اشتباه و تندی می زنند. پایه ی اصلی افکار سرزنشی این پس زمینه ی فکری هست که یکی از همسران "تصور می کند" طرف مقابل از روی قصد با رفتار خود، او را ناراحت کرده است.

دوم اینکه با افکار" بایدی"  حال خود را بد می کنند مثل: تو باید..... تو نباید و حق نداشتی.

در ظاهر شاید این دومی را بارها شنیده یا خوانده باشید،  پس چرا اتفاق بهتری در رفتارمان نمی افتد؟

یا بی توجه ایم، یا کمی وقت نمی گذاریم تا ببینیم چرا اینگونه فکر می کنیم. یکی از باورهای موجود این هست که فکر می کنیم همسرمان می بایست بداند چگونه درست رفتار کند و حالا که قواعد رفتار نادرست را زیر پا گذاشت پس خطاکار است. به خصوص این که برخی معیارهای همسرمان را در ذهن خود چنان ایده آل گونه و بی نقص می پنداریم که اگر خطایی سر بزند، او را با باید و نباید مواجه می کنیم، چه خطاب به او بیان کنیم یا در ذهن خودمان مرور کنیم!


پذیرش کلینیک مشاوره شرق تهران: 02177249607

نشانی کلینیک: میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم- ساختمان پزشکان نگین- طبقه 5 واحد 20



هشت اصل مذاکرهِ موفق با همسر


هشت اصل مذاکرهِ موفق با همسر


مذاکره با هدف پرهیز از مشاجره


1-اولین اصل این است که بدانیم ما بر سر علایق متضاد مذاکره می کنیم.

2-تعارض اجتناب ناپذیر است، پس با آرامش آن را بپذیرید.

3-احساس های خود را از موضوع جدا کنید.

4-به جای اینکه بر مواضع خود پافشاری کنید، بر علایق خود تاکید بورزید. شما حق دارید که نیازهایتان را مطالبه کنید اما به خاطر داشته باشید که لزوما به این معنی نیست که خود را مستحق هر چیزی که مطالبه کردید، بدانید!

5-به دنبال گزینه هایی باشید که  در مورد آن علایق مشترک دارید.

6-منعطف باشید.

7-ثابت قدم باشید.

8- تلاش کنید! این باور را بپذیرید که با تهدید، فحاشی، داد زدن ثمر ندارد.


پذیرش مرکز مشاوره خانواده در شرق تهران: 02177249607

نشانی کلینیک: میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم- ساختمان پزشکان نگین- طبقه 5 واحد20

 

چگونه با ناراحتی هایمان مواجه می شویم؟

امین میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)


 چگونه با ناراحتی هایمان مواجه می شویم؟

 

هر فردی برای خودش روشهای دفاعی خاصی به کار می گیرد. از یک ورزش حرفه ای گرفته تا یک رابطه!

هر کدام از ما وقتی با با ناراحتی های ناشی از ارتباط با همسر مواجه می شویم، به روش خاص خودمان برخورد می کنیم.

همه ی ما مثل بازیکن های تکواندو و سایر ورزش های رزمی در روابط خود نحوه ضربه زدن، حرکات سریع، جا خالی دادن و غیره را می آموزیم.

پس روشهای دفاعی، در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.

دفاعها دو کار انجام می دهند:

--به شما کمک می کنند از ناراحتی ها اجتناب کرده یا با آن مقابله کنید.

--روابط شما را تخریب می کند.


سرکوب کردن عواطف 

روش دفاعی اغلب با توجه به سبک شخصیتی و الگوهای رفتاری هست که در خانواده آموخته ایم.

ممکن است عصبانی شوید و متقابلا ً حمله کنید یا خود را به کارهایی مشغول کنید تا از موضوع فاصله بگیرید.

یا عواطف خود را سرکوب کنید یا با جمله ی "منو نزن زیرا خودم خودم را می زنم" به یک نوع خودزنی دست بزنید.

دفاع ها با وجود اینکه از شما در مقابل ناراحتی ها حفاظت می کند اما در عین حال به بافت ارتباطی شما لطمه می زند و باعث ایجاد فاصله و تخریب اعتماد متقابل می شود. به هر شکلی که دفاع کنید، جلوی صمیمیت را می گیرید.

پس هر چه از دفاع ها بیشتر استفاده کنید، موانع ضخیم تر  و غیر قابل انعطافی در مقابل خود و همسر خواهید داشت.


نشانی کلینیک مشاوره شرق تهران: میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام-بعد از میدان صدم- ساختمان پزشکان نگین-طبقه 5 - واحد20

پذیرش کلینیک: 02177249607

 

مسئولیت فردی در ازدواج

امین میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)


مسئولیت فردی در ازدواج


بایدها و افکاری که به نحوی، «باید» در آن به شکل نهفته یا آشکار وجود دارد، منبع اصلی عصبانیتِ شما هستند. وقتی شما می گوید:

 باید با من با احترام صحبت می کرد... فقط خودتان را عصبانی می کنید؛ 

حالا فکر کنید با خودتان بگویید: 

می توانست مودبانه تر صحبت کنه... اینجا به جای هیجان خشم، احساس ناراحتی و افسوس تجربه می کنید.

این یعنی اصل مسئولیت شخصی  شما در موقعیت ها؛ یعنی:1- خود شما مسئول ناراحتی خودتان هستید 2- این شما هستید که برای برآورده شدنِ بهتر نیازهای خود باید راهکارهای مقابله ای را تغییر دهید.

حالا با همین دید به ارتباط بین فردی می پردازیم. موقعیتهایی مثل ارتباط با همسر که موجب ناراحتی می شود و گاه تا مشاجره پیش می رود. برای پرهیز از این مشکلات، اصول زیر را درنظر بگیرید:

1-هر فردی خودش متخصص نیازهای خودش است. 

شما بهتر از همسرتان می دانید که چه چیزی شما را ناراحت می کند و چه چیزی خوشحال؛ این یعنی، شما ، خودتان بر ذائقه ها، ترجیحات، تنفرات و لذتهای خود آگاه هستید.

2- همسرتان در نیازهای خودش متخصص است.

این وظیفه ی همسرتان است که بر نیازهای خود تاکید کند و بداند که چطور می تواند نیازش را بیان کند تا شما متوجه خواسه هایش شوید او و شما ، هر یک مسئول نحوه بیان صحیح نیازهای تان هستید و از طرفی همسرتان مسئول مراقبت از شما نیست اگر او «همیشه»نیازهای شما را در اولویت قرار دهد، نیازهای خودش تامین نمی شوند.


2- نیازهای افراد گاهاً در تعارض با هم قرار می گیرد.

این یک واقعیت اساسی و غیر قابل اجتناب است مثل اینکه شما از سر کار برمی گردید و خسته هستید، همسرتان خسته است ولی با گردش خستگی اش رفع می شود. بسیاری افراد به دنبال شریک زندگی می گردند که در این نیازها با هم شباهت داشته باشند، فراموش نکنید که به طور کامل موفق به چنین انتخابی نمی شوید و درجه ی سازگاری و انعطاف شما حرف اول را در توانایی های شما می زند.

3-میزان رضایتمندی و شادی شما به موثر بودن راهکارهای شما برای برآورده ساختن نیازهای اصلی تان بستگی دارد.

اگر زمانی که پاسخ مناسب از همسرتان دریافت نمی کنید، همچنان با غر زدن و سرزنش به ادامه ی رفتار خود و بیان خواسته ها بپردازید چیزِ متفاوتی بدست نمی آورید بلکه می بایست راهکارهای جدیدی امتحان کنید.


نشانی ما: میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم- ساختمان پزشکان نگین-طبقه 5 واحد 20

پذیرش کلینیک: 02177249607

دوره جدید آموزشی مهارت های همزیستی

دوره جدید آموزشی مهارت های همزیستی


آغاز از نیمه دوم سال 1397


دو جلسه 3 ساعته

هر مراجع، یک پکیچ کامل آموزشی

تاریخ کلاسهای مهارتهای همزیستی:  5 شنبه 24 آبان و 1 آذر

از ساعت 17:30 الی 20:30

ویژه زوج ها، پیش از ازدواج و مهارت های ارتباطی در زندگی مشترک

رفته رفته به آغاز نیمه دوم سال 1397 نزدیک می شویم، همچون سال گذشته، در این نیمه به آموزش مهارتهای ارتباطی همسران می پردازیم، مهارتهایی که بنا به نیاز مراجعه کنندگان و بر اساس فراوانی مشکلات آنها تدوین شده است.

مدرس: میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)

ثبت نام: 77249607--- 77450159--- 77205873

عصبانیت را ابراز کنیم یا نه!؟

امین میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)


عصبانیت، عصبانیت را ایجاد می کند!

 

در گذشته باور بر این بود که برون ریزی احساس عصبانیت، مناسب بوده و باعث سلامتی می شود.

و چنین می پنداشتند که سرکوب عصبانیت شبیه نگه داشتن سرپوش یک زودپز است و سرانجام فشار بخار در آن به حد انفجار خواهد رسید. بنابراین باید ابراز شود مگر نه موجب بیماری می گردد.

این روزها، پژوهشها نتیجه دیگری حکایت می کند.

افرادی که عصبانیت خود را ابراز می کنند گرایش بیشتری به عصبانیت دارند

چرا که ابراز عصبانیت به طور قابل ملاحظه ای احساسهای منفی را افزایش می دهند.

پیش از ادامه این موضوع بهتر است به دلایل عصبانیت و مکانیزم آن بپردازیم:

موقعی که عصبانی می شوید، صفات و ویژگیهای منفی فردی که از دست او عصبانی هستید را بیشتر به خاطر می آورید. ناکامیها و کارهای اشتباه او را بیشتر یادآوری می کنید.

پس زمانی که عصبانیت خود را ابراز می کنید با صدای بلند همه ی این ادراکهای منفی خود را بیان می کنید، موارد منفی نیرومندتر می شوند و یادآوری آنها برای دفعه بعد آسانتر می شود.

به طور ساده، عصبانیت، ادراک منفی را شدیدتر می کند.

 

عصبانیت، عصبانیت را ایجاد می کند!


نشانی کلینیک: میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم- ساختمان پزشکان نگین- طبقه 5 واحد 20

پذیرش کلینیک: 02177249607-- 02177450159-- 02177205873

مشاجره، چرا به نتیجه نمی رسد؟

امین میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)


مشاجره، چرا به نتیجه نمی رسد؟


وقتی گفتگو می کنیم، اطلاعات رد و بدل می کنیم؛ اما وقتی مشاجره می کنیم، تبادلِ هیجان می کنیم برای همین است که خستگی، دلزدگی و توهین در رابطه غالب می شود .

در صورتی که اگر مهارتهای کنترل هیجان و رابطه را بدانیم می توانیم مانع شویم تا گفتگو شکل مشاجره را به خود بگیرد. مهارت های ارتباطی دو طرفه است و هر دو نفر نسبت به پاسخهایی که بهم می دهند مسئولند.

به مثال زیر دقت کنید:

تو همش می خوای منو جلو بچه ها بد جلوه بدی... تو فقط قصدت اینه که از من ایراد بگیری و منتظری تا من نقطه ضعفی نشون بدم.... تو همش منو جلو دیگران تحقیر می کنی...


عبارت های فوق، اطلاعات نمی دهد، شنونده ی این عبارت ها نمی داند دقیقاً چه بکند. پس گوینده موظف است اطلاعات را ارائه کند در حالی که به ابراز هیجان می پردازد و این به تنش دامن می زند.


این را مشاور می داند که در این عبارتهای پر هیجان و خشم، نکته ای نهفته است، شاید گوینده می خواهد این منظور را برساند که تو،  من و کارهای خوبم را نمی بینی و یا من هم نیاز به تایید دارم؛ اما حال ببینید چگونه در قالب عبارت های نادرست ارائه شده. در حالی که اگر گوینده سعی کند آنچه مورد نیازش است بیان کند و یا شنونده سعی کند پیام نهفته را دریابد، مشاجره ای اتفاق نمی افتد.


پذیرش کلینیک: 02177249607


نشانی: میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم- ساختمان پزشکان نگین-طیقه 5 واحد 20

 

همدلی، راه رسیدن به آرامش و درک متقابل

امین میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)


همدلی از همزبانی خوشتر است...


توانایی درک و قدرت همدلی در همه ی ما متفاوت است. اصولاً منظور از همدلی، دیدن از زاویه دید دیگران است و تلاش برای فهم آنچه او درک کرده و احساس می کند.

در رفتارهای همسران انچه  موجب مشاجره می شود عدم درک دیگری است.

مرد به اشتباه خود پی برد و تلاش می کند با تغییر در رفتارهای خود، همسرش را متوجه این نکته کند که او را درک کرده.

 

متاسفانه در چنین صحنه ای علت اصلی مشاجره ها این است که تغییر رفتارها نه مشخصاً به دلیل همدلی است بلکه برای بهبود سریع اوضاع و فراموش کردن مسائل است(غالباً دیدگاه مردانه)

و متاسفانه پس از  تغییر عادت و رفتار ، این "توقع" ایجاد می شود که: "حالا که من عوض شدم تو هم بس کن"

تغییری که توقع ایجاد کند، تلاش واقعی نیست، تلاش واقعی منجر به آرامش و فروکش کردن بحران می شود.


پذیرش کلینیک: 77249607

نشانی کلینیک: میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم- ساختمان پزشکان نگین-طبقه 5  واحد 20


موانع گوش دادن در بحث همسران

امین میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)


موانع گوش دادن در بحث همسران


ذهن خوانی

افرادی که ذهن خوانی می کنند، افرادی هستند که سعی می کنند منظور واقعی را از قبل در ذهن خود تصور کنند، این دسته از همسران حتی وقتی در جلسه مشاوره حضور دارند، به شدت به چهره، لحن، تن صدای همسر و اشارات او حساس هستند و ذهن خوانی می کنند.خنثی کردن چنین حساسیتی در خود، واکنش های طرف مقابل را تعدیل می کند.

مرور ذهنی

وقتی افراد مدام در حال مرور کردن آنچه می خواهند بگویند هستند، هیچگاه به درستی به حرف های طرف مقابل گوش نمی دهند.

انتخاب گزینشی

انگیزه های آشکار و نهان مختلفی وجود دارد که باعث می شود به بخشی ار حرف های همسر گوش دهیم و بخشی را نادیده بگیریم. به طور معمول وقتی همسرمان برانگیخته و تهاجمی می شود، بیشتر توجه می کنیم و برعکس، وقتی حالش خوب است انگار خیالمان راحت می شود و توجه مان کاهش می یابد.

قضاوت کردن

به دلیل برخی قضاوت های منفی یا صرفاً با هدف برچسب زدن، به شریک زندگی مان گوش نمی دهیم.

رویاپردازی

وقتی حواسمان حین گوش دادن پرت می شود و به رویا می رویم، چنین مواقعی حتی همسرمان متوجه می شود و عکس العمل منفی نشان می دهد.

پند و اندرز

بعضی علاقه دارند وسط صحبت بپرند و البته با این کار صرفا می خواهند نصیحت کنند و پند و اندرز پدرانه بدهند، چون مایلند هر چه زودتر حل و فصل شود، در حالی که این رفتار مانع گوش دادن می شود.

مشاجره

قبلا در این خصوص صحبت کردم و فایلهای صوتی هم موجود است.به هر حال مشاجره و هیجان ناشی از آن مانع گوش دادن موثر است.

همیشه بر حق بودن

به غیر از این که افراد سعی دارند تا در نزد بزرگترها و مشاوران حق به جانب ظاهر شوند و از مشاور می خواهند حق را به آنها بدهد، از مخالفتی که با آنها می شود آشفته می شوند.

منحرف کردن بحث

وقت کُشی فقط در زمین فوتبال نیست. در مراکز مشاوره هم هست، بحث را عوض می کنند، زمان را می گیرند و بعد به همسرشان می گویند دیدی مشاور هم نتونست کمکی کند!


پذیرش کلینیک مشاوره شرق تهران: 02177249607


نشانی ما: میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم- ساختمان پزشکان نگین-طبقه 5 واحد 20