کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران
کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران

حاشیه های مهریه

امین میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)


حاشیه های مهریه


اینکه برخی همکاران ما در کلاسهای پیش از ازدواج در خصوص مهریه و مدیریت هزینه های پس از ازدواج پیشنهادهایی را ارائه می دهند مثل اینکه می گویند" مهریه یعنی اینکه دختر در قبال پول خودش را می فروشد(تن فروشی)، پس بهتر است مهریه نباشد."

اگر چه حذف مهریه یک راهکار تلقی می شود ولی  چیزی که رایج نشده و جا نیفتاده فقط یک گزینه تلقی می شود که می توان بر سر آن بحث کرد یا توافق حاصل می شود یا خیر؛ اما نه با تعریف فوق که برازنده خانم ها نیست و نامحترمانه است.

با این حال اگر همین دیدگاه را درست در نظر بگیریم پس تعاریفی که در اسلام هم آمده درست است.

و اصلا آنجا بهتر و زیباتر بیان شده که مهریه را مالی می داند که زوج (شوهر) به مناسبت عقد نکاح ملزم به پرداخت آن به زوجه (زن) است و در نگرشی دیگر، جنبه تامین زندگی زن را دارد پس از طلاق.

تازه با توجه به خشونت و تهدیدی که از سوی مردها نسبت زنها رواج دارد، نمی توان تنها گزینه ی تامین کننده زندگی مالی یک زن را نادیده بگیریم.

با توجه به حدود 12 سالی که من در کلینیک با مراجعان کار کرده ام، آنچه که دیده ام تعیین مهریه متداول بوده و همواره عرفِ عام بوده است، حتی اگر مقداری جزئی برای آن در نظر بگیرند بر اساس عرف عام است که در بین مردم رایج است و گزینه ای مثل حذف مهریه که جا نیفتاده، نمی شود در کلاسهای آموزشی به افکار عموم تحمیل کرد آنهم در شرایطی که مشکلات اخلاقی و امنیت روانی، یک زن را بی پشتوانه و تنها باقی می گذارد.

  اما !

نکات دیگری که در رفتار مردم شاهد هستیم:

اینکه برخی خانواده ها رقم بالایی برای مهریه در نظر می گیرند ، اگر چه اعتقاد شخصی آنهاست، لزوما، منطقی نیست.

از دیگر باورهای غیر منطقی و از روی تعصبهای بیجا، این است که می گویند چون سایر دختران خانواده مهریه شان فلان عدد بوده ، پس باید برای این دخترمان هم همین باشد.

توصیه می کنم این افکار را دور بریزید، هیچ ربطی به آینده دختران و پسران ندارد و فقط سنگ اندازی جلو ازدواج است.

اما برای مردها:

گاهی مردهایی هستند که به دلیل تجربه گذشته که همسر سابق مهریه را طلب کرده، و آنها پرداخت کرده اند در رابطه ی جدید، می گویند "تو که می دانی من بر سر رابطه ی قبلی چه هزینه ای دادم، پس قرار نیست که دوباره وارد این داستان بشوم."

در واقع این افراد می گویند چون نفر قبلی مهریه من را گرفته پس تو هم مثل اونی!

پاسخ: اینکه نفر قبلی مهریه را گرفته، هیچ ربطی به نفر جدید ندارد، پس لطفا ازدواج نکنید، نه برای خودتان دردسر و نارضایتی ایجاد کنید و نه برای همسر جدید.

شما همچنان در حال مقایسه هستید، هر زمان از این موضوع فارغ شدید سراغ آشنایی جدید بروید.

و در نهایت اگر به ازدواج اعتقاد دارید غیر منطقی است که آنچه برای خودتان مطلوب است را از طرف مقابل بخواهید، در حالی که او مخالف است.

برای خانم ها:

اگر با چنین مردانی در ارتباط هستید که یک کلام روی حرف خود پافشاری می کنند از ازدواج خودداری کنید، چون هم نشان دهنده ی خودخواهی است و نکته مهم دیگر اینکه این گروه از مردان شاید در آینده ی زندگی مشترک خود را خیلی مبرا از خطا و دارای اخلاق بسیار خوبی می دانند که دیگرانی هستند که اگر شما با آنها ازدواج نکنید ، برای آنها سر و دست می شکنند.

همان بهتر رهایشان کنیم تا به آمال و آرزوهای خود برسند!


کلینیک مشاوره شرق تهران: 02177249607  -- 02177450159

نشانی کلینیک: میدان رسالت- خیابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم- ساختمان پزشکان نگین-طبقه 5 واحد 20

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد