کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران
کلینیک مشاوره و روانشناسی  شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

کلینیک مشاوره و روانشناسی شرق تهران(امین میرموسوی)77249607

با مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره- تحت مدیریت امین میرموسوی( روانشناس مناطق عملیاتی جنوب کشور-شرکت نفت) مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری، خدمات تخصصی زوج درمانی و مشاوره همسران

خودکنترلی یا پنهان کاری؟

امین میرموسوی(مشاور و موسس کلینیک)


خودکنترلی یا پنهان کاری؟


وقتی صحبت از آموزش مهارتهای روانشناسی در ارتباط همسران می شود، به تجربه دیده شده، بین دو مفهوم خودکنترلی و پنهان کاری، افراد نمی توانند تمایز قائل شوند.

در نتیجه ممکن است تصور کنند که روانشناسی به جای خودکنترلی ، پنهان کاری را رواج می دهد. 

خود کنترلی به معنای کنترل احساسات و هیجانها در مواجهه با شرایط بحرانی است و بلد بودنِ ابراز صحیح آن؛

از سوی دیگر به میزان مقاومت در برابر وسوسه های کوتاه مدت به منظور دستیابی به اهداف بلند مدت هم گفته می شود. در واقع کنترل هیجان، ابراز صحیح آن و مقاومت از مولفه های مهم خودکنترلی است.


پنهانکاری

پنهان کاری یعنی مخفی کردن حقایق و اطلاعات از طرف مقابل به دلیل تمایل به انجام کاری که اگر افشا شود می تواند موقعیت یا ارتباطی را به خطر بیندازد.

اینجا شخص با مشکلی مواجه هست که به جای حل آن تصمیم می گیرد به پنهان کاری روی بیاورد.

(مصرف مخفیانه مواد مخدر، بدهکاری و عدم توانایی در پرداخت بدهی، خیانت، شریک قرار دادن دیگری در حریم خصوصی به عنوان همدم، همدردی و بسیاری مثالهای مشابه) نمونه هایی از پنهان کاری تلقی می شود.

مثالهای زیر روشن کننده موضوع است:

در خودکنترلی، شخص با یک شرایط بحرانی مثل کم شدن تعداد مشتری در شغل خود مواجه می شود، می تواند دو رفتار را پیش بگیرد یا شیون و زاری و داد و بیداد راه بیندازد و با همسرش از نگرانیها مرتباً حرف بزند و آستانه تحمل پایینی در ارتباط با همسر نشان دهد و با کوچکترین مشکلی، مقابل همسر از کوره در برود؛

 یا بیاموزد که می تواند به جای ابراز نگرانی های شغلی، به فکر توسعه کسب و کار و امتحان شیوه های دیگر و مشاوره گرفتن از متخصصان باشد.

اینجا خودکنترلی پیش گرفته شده است و ضرورت دارد. البته نکته ظریف را از قلم نیندازیم و آن اینکه:

یک وقت ضرورت دارد شخصی که مشکلات شغلی دارد اطلاعات را در اختیار همسر قرار دهد، تا هم فکری شود اما گاهی به جای اطلاعات، هیجانها و نگرانی ها مستمر ارائه می شود و آنقدر این چرخه، تکرار می شود که همسر اعتراض می کند که پس من با چه کسی ازدواج کردم، این چه وضعی است؛ تو همش می نالی... بخش دوم از این راه، اشتباه است و بخش اول درست.

همچنین زمانی که شخصی کوچکترین اختلاف نظری در ارتباط با همسر را به خانواده انتقال می دهد، به طوری که همسر شاکی می شود که مسائل خصوصی ما چه ارتباطی به خانواده ها دارد؛

در این مثال، صحبت از خودکنترلی ضعیف است و عدم انتقال مشکلات ارتباطی با همسر به خانواده ها ضرورت دارد که خودکنترلی مثبت تلقی می شود.

ضمنا در خود کنترلی حتی افراد قادرند به نحوی مشکلات خود با همسر را پیش از ورود به یک موقعیت مثل مهمانی حل کنند یا به هم وعده دهند که بعد از مجلس، درباره آن صحبت می کنند که در زمان مهمانی، واکنشهای هیجانی منفی هم نشان نمی دهند در این مثال صحبت از تاب آوری می شود که قطعا نیاز به آموزش و تجربه دارد، در این مثال هم، افراد از خودکنترلی استفاده می کنند و اینکه مدیریت می کنند تا چیزی را ابراز نکنند، پنهان کاری تلقی نمی شود بلکه کاملا جنبه خودکنترلی و تاب آوری دارد.

 در نهایت توصیه می شود اگر کسی در خصوص مطرح کردن هر حادثه ای به همسر مردد است و اطلاعات فوق، روشن کننده نیست حتما نزد مشاور مراجعه حضوری کند و از تصمیم خودسرانه بپرهیزد.


 پذیرش کلینیک مشاوره: 02177249607  -- 02177450159

نشانی کلینیک: میدان رسالت- خییابان هنگام- خیابان فرجام- بعد از میدان صدم- ساختمان پزشکان نگین-طبقه 5 واحد 20


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد